Aldrig gå ned på udstyr!

Når man dyrker ligeså meget fitness som jeg gør, er det vigtigt at man har det helt rigtige udstyr, så man undgår skader. Udover mit fitness løber jeg også en del lange distancer, hvilket altså kræver nogle sko, som er fuldstændig kompatible til min fod og min løbeteknik. Sådan en sko fandt jeg og den hed Nike Pegasus 31, som jeg var så heldig at finde billigt på en hjemmeside, der hedder løbeshop.dk. Jeg har brugt min Nike Pegasus meget og flittigt de sidste mange år, men tabte den desværre i toget (jeg ved hvad du sikkert tænker, men jo det kan åbenbart godt lade sig gøre at tabe sin sko i toget).

Hold nu fast en sko!
Hold nu fast en sko!

I stedet for at kigge på dette som et nederlag har jeg dog overvejet muligheden om måske at prøve en ny løbesko, der er ligeså god (det rimer) – og måske endda bedre. Jeg er dog ikke heeelt klar til at springe ud noget fuldstændig nyt, og bliver derfor stadig i Nike universet. Jeg er derfor faldet over Nike Lunareclipse 5 som nærmest er en blanding mellem Pegasusens design (som jeg elsker så højt) og Lunarglides teknologi i sålen der giver en meget blødere landing, når man løber. Det kan til gengæld også mærkes på pengepungen, vil jeg sige, og jeg har af den grund ikke taget nogen beslutning endnu. Har du en bestemt sko du ikke kan leve uden?

Kender du dem her?

Fitness centeret er sådan er sjovt sted noglegange. Det kan der være mange grunde til, men en af dem for mig og sikker også for mange andre, er på grund af de mange forskellige mennesker, som kommer i fitnesscentrene. Så gør din Whey proteinshake klar for her får du de mest typiske personligheder du helt sikkert, har mødt i dit fitnesscenter – hvem ved måske er du en af dem.

Bare en af de mange karakterer, som sikkert også er i dit center - hvis du altså ikke er en af dem!
Bare en af de mange karakterer, som sikkert også er i dit center – hvis du altså ikke er en af dem!
  1. Ham der ved det hele
    Du kender ham sikker, jeg har i hvert fald stødt på ham et par gange i mit træningcenter i Fitnessworld Nemlig ham, der bare ved “alt”. Får du øjenkontakt med ham kommer han højst sandsynligt op til dig, og fortæller dig alt om, hvor forkert du laver din øvelse.
  2. Snakkemaskinen
    Selvom man skulle tro det, er det her ikke en ny fitnessmaskine. Hvis du træner med hende her, kender du til hele hendes livshistorie, som hun insisterer på at fortælle dig midset!
  3. Skrigeren
    Han er der hver dag, og det er du og alle de andre medlemmer sikkert ikke i tvivl om. Vejrtrækningen er vigtig, når du træner, men ham her tager hele konceptet til et heeelt andet niveau, vi andre ikke engang vidste eksisterede!

Sund pizza nummer 2

Pizza med blomkålsbund
Det her kunne blive din pizza!

 

Jeg skriver om pizza igen, fordi jeg kom i tanke om endnu en nem måde at lave lækker, sund pizza på. At skære ned på kalorierne er en vigtig sag når du forsøger at tabe dig. Og selv hvis du bare leder efter en ny slags pizza at prøve, så er det her helt klart vejen frem!

Du skal bruge dette til bunden:

Et blomkål, renset og klargjort

1 æg

Håndfuld af din favorit-ost (Jeg bruger mozarella med lav fedt-procent) – dette trin sammen med ægget får det hele til at holde sammen

Krydderier: salt, peber, oregano (selv udelader jeg peberen fordi jeg er sart. Men det er din pizza!)

Tænd din ovn på 250 grader varmluft. Tag foodprocessoren frem, og pulser blomkålshovedet indtil det bliver til blomkålsris, nærmest et pulver. (Jeg købte selv en dyr foodprocessor for et par måneder siden, med lidt hjælp fra ferratum). Bland med æg, ost og krydderier. Glat det ud på en bageplade og sæt det i ovnen i ca. 13 minutter.

Så tager du bunden ud, og SÅ bliver pizzaet skabt; jeg elsker at lave min egen pizza-sovs, men de købte er også gode. Pizzasovs på, ost udover, og så elsker jeg det helt enkelt med serrano-skinke og lidt jalapeños for at tilføre et lille spark og hede.

Fyld pizzaen med din yndlingstopping, og sæt den i ovnen igen i et par minutter indtil osten er smeltet og gylden. Hold øje med den alligevel, for måske skal dine topping ikke have særlig længe. Sidste råd: Nyd din sunde pizza!

Pizza kan godt være sundt!

Jeg elsker Pizza som i, jeg VIRKELIG elsker pizza! Men desværre er sommeren lige rundt om hjørnet, og sandheden er desværre at jeg ikke kan mæske mig i lækker pizza med ekstra ost og peperoni fra Justeat.
Men helt no-go er pizza nu heller ikke, med lidt kreativitet kan man komme rigtig rigtig langt. Jeg har derfor opfundet en low carb pizzabund, som er perfekt til den sunde alternative pizza. Læs med her og bliv inspireret.

Dejen inden bagning
Dejen inden bagning

Ingredienser:
1 Aubergine
1 Æg
1 Dl (30g) meget fint revet ost

Fremgangsmåde:

Sæt ovnen på 200 grader luftvarme. Hak auberginen i store stykker og hak den derefter fint i en foodcompresser. Dræn alt væden fra auberginen i et viskestykke, ved at samle den hakkede aubergine indeni viskestykket og vride den sammen så godt du kan.
Efter du har drænet auberginen så bland den sammen med æg og ost, i en skål. Dejen skal være lidt klistet. Fordel derefter massen på en bageplade i 20 min. Når du har taget bunden ud, kan du putte det topping på du lyster, og bage igen i 10 min. Værsgo et styks sund pizza. Tænk at det overhovedet er muligt!

Spornoseksualitet…findes det?

Der er et begreb, som i den seneste tid har været meget oppe og vende ikke mindst i fitness verden, men også i medierne. Det er ordet spornoseksualitet. Ordet spornoseksualitet stammer fra samme opfinder af ordet metroseksualitet, nemlig den britiske forfatter og journalist Mark Simpson.
Modsat metroseksualitet som er møntet meget på den feminine mand, vægter spornoseksualitet mere på urmennesket i os. Kroppen er et accessory, som skal sælges, bedømmes og bekræftes på sociale medier som Facebook, Instagram etc.

Den spornoseksuelle mands opstandelse
Den spornoseksuelle mands opstandelse

Det mest interessante ved denne nye tendens, som ikke har været ligeså fremtræden i andre er, at spornoseksualitet påvirker kvinder ligeså meget som mænd. Det er ikke længere godt nok at være ham/hende med det fede job og de mange penge, du skal også mindst træne 12 timer om ugen og løbe et maraton hvert år. Det er sjovt… for 10 år siden var det kun atleter man så løbe maratons, i dag gør skolelæreren, familiefaren, og selv naboen det hvert år – de får endda medaljen til at bevise det.
Jeg kan derfor ikke lade vær med at tænke, om hele denne skandinaviske fitnessbølge virkelig handler om sundhed. Eller dyrker folk den kun for at blive blive bekræftet i, at de er the shit? Hvis sidstnævnte er ja…. er der så noget galt i det? Eller vil du, som så mange andre danskere, også bare have lov til at nyde din tebirkes, uden at blive bombarderet med helse low carb grønsagscookies som ingen rigtig synes smager skide godt?